Vasthouden in tijden van afstand

Jurjen Portret
Door Jurjen Dieleman op 30 mei 2020 om 19:24

Vasthouden in tijden van afstand

Een blog in deze tijden kan natuurlijk bijna niet over iets anders gaan dan over corona. Al een aantal maanden houdt het coronavirus onze samenleving in zijn greep. Kranten staan vol met nieuws over corona, als je wilt kun je de hele dag door liveblogs en Twitter-feeds over corona blijven bladeren en op de momenten dat je buiten rondloopt, vliegt het woord “corona” je om de oren.

En dat is niet zo vreemd. Het coronavirus heeft een grote impact op ons allemaal. Daarbij denken we natuurlijk allereerst aan de mensen die ziek zijn geworden door het virus of de mensen die afscheid moesten nemen van een geliefde omdat deze overleed aan de gevolgen van het virus. Op deze plek wil ik hen namens iedereen van de ChristenUnie in Lansingerland veel sterkte wensen. We bidden dat eenieder die geraakt wordt door het virus zich gesterkt mag voelen door Gods nabijheid.

De coronacrisis brengt ook een hoop ongemakken met zich mee. Inmiddels kan een aantal maatregelen gelukkig weer wat versoepeld worden, maar het lijkt erop dat het nog lang gaat duren voor we weer terug zijn bij het echte normaal. Voor mij betekent dat bijvoorbeeld dat ik alweer een aantal maanden vanuit mijn woonkamer aan het werk ben. Ook de gemeenteraad is inmiddels overgestapt naar digitaal vergaderen. Zo praat ik via mijn laptop tegen fractiegenoten tijdens digitale fractievergaderingen en verlopen ook de raadsdebatten via vergaderapplicaties vanuit huizen verspreid door heel Lansingerland. Het is fijn dat deze mogelijkheden er zijn, maar helemaal lekker voelt het nog niet.

Waar ik deze ongemakken nog prima te overkomen vind, maak ik me zorgen om de gevolgen van de maatregelen, die zeker nodig zijn, voor veel mensen in onze Lansingerlandse samenleving. Voor ouderen die geen bezoek meer mogen ontvangen. Voor gezinnen, waar spanningen ontstaan omdat iedereen opeens alsmaar thuis is. Voor onze jongeren en kinderen, die hun schoolomgeving, vrienden of misschien wel de enige veilige plek die ze hebben moeten missen.

De gevolgen van het coronavirus laten ons zien dat we als mensen niet alles in de hand hebben. In een van de online kerkdiensten die ik de afgelopen tijd mocht volgen, was dit ook het thema dat onze predikant naar voren bracht en ongetwijfeld zal dit geluid ook in andere kerken hebben geklonken. Tegelijkertijd hebben we wel de mogelijkheid om juist in deze tijden ons in te spannen om om te zien naar elkaar. Juist nu we elkaar minder tegenkomen op scholen, kantoren en kerkpleinen. Hoe gaaf is het dan ook om te zien dat mensen zich inzetten via platformen als https://nietalleen.nl!

De tijden waarin we op dit moment leven zijn raar. Op z’n minst zorgt de coronacrisis voor ongemakken, maar voor veel mensen is de impact nog veel groter. Laten we met elkaar, op gepaste afstand, om hen heen staan en zo elkaar helpen waar dat kan. Daar wens ik u allen Gods zegen bij.

Jurjen Dieleman
Gemeenteraadslid ChristenUnie Lansingerland