Waardevol voor Lansingerland

Kees-Willem Portret
Door Kees-Willem Markus op 20 maart 2018 om 06:41

Waardevol voor Lansingerland

Een prachtige titel voor ons verkiezingsprogramma maar wat betekent het eigenlijk en wat gaan we ermee doen?

Allereerst willen we laten zien dat er veel waardevolle dingen zijn in Lansingerland. Een gezinshuis dat geleid wordt door twee jonge, enthousiaste mensen die zes pleegkinderen opvangen. Een cultuurhuis in Bleiswijk dat is ontstaan door een paar enthousiaste inwoners. Ondernemers die het heel gewoon vinden om mensen in dienst te nemen die moeilijk aan het werk komen. Kerken die klaar staan voor ouderen en mensen in nood. Waardevol is het om te genieten van de groengebieden in en om onze gemeente. Om kinderen te zien spelen in de Tuin van Floddertje. Om een asielgerechtigde op bezoek te hebben bij de fractie omdat hij volgend jaar politicologie gaat studeren. Waardevol is het om een wethouder te hebben die zich vanuit haar christen-zijn inzet voor de zwakkeren en ouderen in Lansingerland. Een ChristenUniefractie die 4 jaar lang aandacht vraagt voor biodiversiteit, duurzaamheid en bestrijding van armoede. Kortom, Lansingerland heeft een waardevolle samenleving waar we trots op mogen zijn. Een samenleving waar we ons als ChristenUnie graag voor willen inzetten. Want waardevol zijn is niet alleen terugkijken op alles wat van waarde is in Lansingerland, maar ook vooruit kijken en gaan voor dat wat waardevol is. Belangrijk daarin zijn onze kinderen en jongeren.

Zelf prijs ik mij gelukkig dat ik ben opgegroeid in een warm gezin maar ik besef ook dat veilig opgroeien niet voor iedereen geldt. Als jonge ouder realiseer ik me dat opvoeden niet altijd even makkelijk is, en dan mag ik het nog samen doen met mijn vrouw. Vandaar onze inzet om jonge ouders te ondersteunen en om gebroken gezinnen te helpen. Als gezin ontbreekt het ons aan niets en dat is een grote luxe. Zeker kinderen horen niet op te groeien in armoede en mogen niet uitgesloten worden van sport en cultuur. Daarom willen wij ons ook de komende jaren inzetten om armoede in Lansingerland te blijven bestrijden. Zeker in een gemeente die voor velen toch te boek staat als een rijke gemeente.

Ook de scholen spelen een belangrijke rol als het gaat om het geven van een vaste basis aan kinderen. Gisteren kregen we onze onderwijsminister Arie Slob op bezoek in Lansingerland. Samen bezochten we de Koningin Beatrixschool. Het is waardevol om te zien dat kinderen daar goed onderwijs krijgen en dat er betrokken juffen en meesters zijn. Na afloop op het schoolplein stelde een leerling zich voor aan minister Slob met de woorden ‘Ik heb ADHD’. Jezelf voorstellen, niet met een naam, maar met het “rugzakje” dat je hebt. Deze reactie liet weer eens zien hoe belangrijk het is om kinderen niet te zien als iemand met een rugzakje, maar iemand die waardevol is. Iemand die het verdient om op te groeien tot een volwassene die een stevig basis heeft meegekregen en er mag zijn in onze samenleving.

Kortom aan het eind van de campagne besef ik weer dat het belangrijk is om als ChristenUnie een waardevol geluid te laten horen voor jong en oud. Dit niet op eigen kracht, maar vanuit het vertrouwen en de steun van onze God en Vader.

Kees-Willem Markus