De jeugd heeft de toekomst?

Sonrise
Lenneke Portret
Door Lenneke Maasland op 17 maart 2018 om 16:29

De jeugd heeft de toekomst?

Je bent jong en je vindt wat. Misschien mag je voor het eerst stemmen, misschien mocht je dat al eerder of moet je nog even wachten. Hoe dan ook, je vindt wat. En nu?

Het is zo’n veelgebruikte kreet dat je ‘m wel gehoord moet hebben: “De jeugd heeft de toekomst!”. Ja, daar kunnen we niet omheen. Maar wat betekent dat dan? Dat we op zo’n manier plannen maken dat de jeugd hier in de toekomst fijn kan wonen en leven? We zorgen voor het klimaat, zodat we een toekomstbestendige omgeving creëren? Dat is mooi. En begrijp me niet verkeerd: dat is ontzettend belangrijk. Maar het is wel makkelijk gezegd: “De jeugd heeft de toekomst”.

Want hoe beperkend is het als we het steeds alleen hebben over de toekomst van onze jeugd. De jeugd is zoveel meer dan hun toekomst. De jeugd heeft een jeugd, mag jong zijn en in hun jong zijn zoveel betekenen en leren. Júist het jong zijn, nog voordat er over de toekomst nagedacht hoeft te worden, is zo waardevol. Laten we onze blik dus bijstellen en niet meer alleen over de jeugd praten met onze blik op de toekomst, maar investeren in een fantastisch ‘jong zijn’, voor onze kinderen en jongeren. Dat al deze kinderen en jongeren de kans krijgen om eindeloos te spelen, te sporten of muziek te maken en hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. Dat ze vrienden maken, chillen, fouten maken, wedstrijdjes winnen of verliezen, spelletjes doen, heel vaak vallen en nog vaker opstaan. Maar bovenal dat ze onbezorgd jong zijn omdat ze daar alle ruimte voor hebben.

Maar er is meer. We praten maar al te graag over onze jeugd. Maar hoeveel mooier zou het zijn om mét de jeugd te praten over onderwerpen die hen aangaan. Oplossingen en ideeën verzinnen die aansluiten op de kern van problemen en de echte behoeften die er zijn. Hoeveel creativiteit en inspiratie zullen we wel niet mislopen door het onderwerp van gesprek niet te betrekken bij het gesprek.

Er is ruimte voor positieve verandering. Laten we deze ruimte volop benutten om samen het beste te doen voor onze waardevolle jongeren.

Lenneke Maasland