Het ‘ik ben trots op je’-bakje

Ankie Portret
Door Ankie van Tatenhove op 2 maart 2018 om 09:16

Het ‘ik ben trots op je’-bakje

Toen onze kinderen nog klein waren hadden wij een ‘ik ben trots op je’-bakje. Ongetwijfeld hebben we het met vla-punten bij elkaar gespaard en dus zowat gratis in bezit gekregen. Maar het was iets bijzonders, want we hadden er maar één.
Dus áls je je toetje in dit bakje kreeg, dan had je iets speciaals gedaan.

Dat bakje zou ik soms nog wel eens willen gebruiken.

Want hoe beter ik Lansingerland leer kennen, hoe meer situaties ik tegenkom waar ik verrast word. Door werkgevers met een groot sociaal hart, door vrijwilligersorganisaties met hun belangeloze inzet, door inwoners die houden van hun buurt, door ondernemers, door kerken, door… Op die momenten voel ik me trots. Trots om wat anderen doen en betekenen voor onze gemeente.

Voor politieke partijen is de campagneperiode de tijd waarop we de straat op gaan om te vertellen wat we willen. En dat is goed. Want dat bepaalt ons als politiek erbij dat we ons niet moeten laten leiden door de waan van de dag. En het maakt ons er bewust van dat we in de gemeenteraad niet zomaar een functie hebben, maar dat we volksvertegenwoordigers zijn.

Maar het zijn niet de politieke partijen die Lansingerland maken tot wat het is. Dat zijn vooral de inwoners, de verenigingen, organisaties, ondernemers en kerken die actief zijn in de samenleving en, waar ze kunnen of waar nodig hun schouders eronder zetten om de wereld een beetje mooier te kleuren.

In de hectiek van alledag hebben we daar nauwelijks oog voor en als we het elkaar niet vertellen, komt het ook nauwelijks op de voorgrond. En dat is eigenlijk niet terecht.

Daarom kiezen wij er in deze campagne voor om de aandacht te vestigen op die anderen, die dankzij hun vanzelfsprekende inzet Lansingerland maken tot wat het is. We delen een lintje uit aan werkgevers, aan ondernemers, aan pleeggezinnen en vrijwilligersorganisaties. En we nemen ze op op onze #waardewall; een digitale fotowand. Niet omdat ze lid zijn van de ChristenUnie, maar omdat we trots zijn op hen. Omdat ze #waardevol zijn voor Lansingerland. En omdat wij blij zijn met de manier waarop zij kansen geven aan onze inwoners, zich inzetten voor onze gemeente of zich druk maken over de toekomst van onze aarde.

Ankie van Tatenhove