Bleizo: woning of wind

Bleizodonderdag 08 februari 2024 22:18

In de media stonden de afgelopen tijd meerdere berichten over Bleizo, maar wat speelt er nu?

Zowel gedeputeerden van de provincie als wethouders vanuit Lansingerland en Zoetermeer deden hun verhaal via de media. Verschillende overheidslagen die elkaar via de media bestoken verdienen zacht gezegd niet de schoonheidsprijs. Maar wat speelt er nu precies? Dit is niet zomaar in een nieuwsitem te vatten, maar we doen een poging.

In 2012 heeft de gemeente Lansingerland het windconvenant getekend. Daarmee werd de gemeente verplicht om een inspanning te leveren om 12 MW aan windenergie op te wekken binnen onze gemeentegrenzen. De meest geschikte locatie hiervoor bleek Bleizo, dus dat is als mogelijk realisatiegebied aangewezen.

De afgelopen jaren waren er veel ontwikkelingen op Bleizo

In al die jaren hebben er zich geen aanbieders gemeld die er windmolens wilden realiseren. In die jaren zijn er ook voor het gebied Bleizo meerdere plannen ontwikkeld. In 2018 is er het station Lansingerland-Zoetermeer gekomen en is het gebied dus ook prima te bereiken per trein en met de Randstadrail. De woningnood in Nederland nam in die jaren ook toe wat betekent dat er in Zuid-Holland 200.000 woningen bijgebouwd moeten worden en wellicht nog meer.

Door alle ontwikkelingen zijn Lansingerland en Zoetermeer kritisch gaan kijken naar Bleizo

Dit heeft geleid tot het onderzoeken van een ontwikkelperspectief dat bestaat uit een gemengd woon-werkgebied met bandbreedtes van 4.000 tot 6.000 woningen en 100.000 tot 150.000 m² aan bedrijven en voorzieningen. Met dit ontwikkelperspectief ontstond ook de discussie over de opgave van windenergie. Zowel de gemeente Lansingerland als de provincie hebben onderzoek laten doen naar de mogelijkheden voor windenergie op Bleizo en op andere locaties in Lansingerland.

Windmolens zijn technisch haalbaar rond de A12 bij Bleizo en de Kruisweg

Dat is de conclusie van beide onderzoeken. Andere locaties zoals de in het Bergse Bos en Noordpolder zijn nagenoeg onhaalbaar vanwege de aanvliegroutes voor het vliegveld. De locatie Bleizo en bij de Kruisweg blijven dus over. Als er echter wordt gekeken naar beleid rondom het bouwen in het Groene Hart en nabij natuur valt de Kruisweg af. Iets waar de provincie in haar onderzoek niet naar gekeken heeft. De locatie Bleizo blijft dus over als er gekeken wordt naar techniek en beleid. Economisch gezien is dit echter geen aantrekkelijke locatie. Dit blijkt uit het feit dat er tot op heden geen partijen zijn geweest die windmolens wilden bouwen op Bleizo. De reden hiervoor is dat het bouwen van windmolens op Bleizo ingewikkeld is vanwege o.a. de aanwezigheid van een transformatorstation van TenneT. De provincie kijkt hier echter anders tegenaan: het conflict is geboren. Een conflict wat helaas dus wordt uitgevochten via de media.

Wat de ChristenUnie betreft zijn er geen geschikte locaties voor windenergie in Lansingerland

De gemeente heeft ruim voldoende inspanning geleverd om de mogelijkheden te onderzoeken en het toch te proberen. Wij zouden dan ook graag zien dat de provincie de eis voor windenergie op Bleizo laat varen en met een open blik gaat kijken naar woningbouw op Bleizo. Daarbij uiteraard ook in ogenschouw nemend de enorme woningnood die er is en de roep om het snel realiseren van woningen. Dit kan op Bleizo en het is ook een locatie die goed is ontsloten via het openbaar vervoer. De komende week gaan we ook met onze vertegenwoordigers van de ChristenUnie in de Provinciale Staten in gesprek. Dit met als doel om te bespreken welke rol wij als ChristenUnie kunnen spelen om deze discussie vlot te trekken zodat er snel belangrijke besluiten genomen kunnen worden. Uiteraard is dit een korte versie van een lang verhaal.

Heb je vragen of opmerkingen? Je mag ons altijd benaderen!