Begroting 2024 vastgesteld

icoontje rust in het huishoudboekje.pngdinsdag 21 november 2023 19:52

Tijdens de raadsvergadering van 2 november is de begroting voor 2024 vastgesteld. Deze begroting geeft de kaders en het geld voor datgene wat in 2024 door de gemeente uitgevoerd moet worden. Door steeds hogere zorgkosten, meer taken voor de gemeenten en minder geld vanuit de Rijksoverheid is het voor heel veel gemeenten een lastige taak om een sluitende begroting te realiseren. Zo ook voor Lansingerland.

Ondanks het zo scherp mogelijk begroten kwamen ook wij zo’n 3 miljoen euro tekort voor 2024 en zijn bezuinigingen dus niet te vermijden. De discussie in de raad ging dat ook met name over het punt waarop je dan wil bezuinigen. Als ChristenUnie stond onze verkiezingsslogan Samen Recht Doen centraal in onze afweging. Vanuit dit principe vinden wij dat iedereen mee moet kunnen doen, jongeren een veilige plek hebben om op te groeien, ouderen mee kunnen doen in de samenleving, dat we initiatieven vanuit de samenleving moeten steunen en dat we ons in moeten zetten voor de schepping door God gemaakt.

Om deze reden hebben wij voorgesteld om verschillende bezuinigingen rondom duurzaamheid, eenzaamheid onder jongeren, ouderzorg en fietsveiligheid terug te draaien en op andere vlakken te bezuinigen. Het overgrote deel van de gemeenteraad was het hiermee eens en deze bezuinigingen zijn ook teruggedraaid. Al met al kijken wij tevreden terug op de begrotingsbehandeling en zijn ervan overtuigd dat mede door onze inzet we in Lansingerland echt Samen Recht kunnen doen aan iedereen die onze hulp nodig heeft en aan onze schepping.