Kamerleden bezoeken Lansingerland voor HSL

HSL bezoek3dinsdag 26 maart 2013 22:07

Op uitnodiging van het college van Lansingerland brachten enkele kamerleden op maandag 25 maart in de middag een bezoek aan Lansingerland. De ChristenUnie, PvDA en VVD waren present (waar een week eerder ook een CDA-kamerlid een individueel bezoek had gebracht).

Aanleiding voor deze sessie was de trage voortgang in het HSL-dossier. Vanuit Lansingerland werden de kamerleden geïnformeerd over de meetresultaten van de DCMR en TNO en welke maatregelen in een pilot getoetst gaan worden om het geluid te verminderen. Al met al loopt het proces al enkele jaren en is het steeds moeilijker uit te leggen aan de inwoners die hinder ondervinden waarom het zo gaat.

Frank Visser (beleidsmedewerker ChristenUnie), Duco Hoogland (PvDA) en Betty de Boer (VVD) kregen een presentatie voorgeschoteld vanuit de gemeente en de milieudienst DCMR waarna ook de stichting ' Stop geluidsoverlast HSL'  de gevoelens en emoties van een groot aantal inwoners overbracht. De boodschap kwam duidelijk over : er is teveel lawaai en nog steeds is niet duidelijk wanneer dat ingedamd wordt. Burgemeester Ewald van Vliet deed een 'cri de coeur' richting de kamerleden om hun verantwoordelijkheid  te nemen en de minister te houden aan de belofte de geluidsnorm van 57 decibel niet te overschrijden.

De presentaties gaven aanleiding tot vragen van de kamerleden. Frank Visser vroeg zich bijvoorbeeld af in hoeverre het overkappen van de bak als optie bekeken is in relatie tot tunnelveiligheid. Daarnaast de vraag of de geluidsreductie van de voorgestelde maatregelen wel zomaar bij elkaar als 'winst' zijn op te tellen.

Na de presentaties werden de kamerleden en aanwezige raadsleden met een bus langs de HSL gereden en was er een tussenstop bij het Offenbachplantsoen. De DCMR lichtte toe waarom het spoor op de betonnen bak zoveel geluid maakt en de stichting deed nogmaals een oproep de mogelijkheden van een 'dak op de bak'  zeker ook te onderzoeken. Er zijn allerlei innovatieve en inventieve ideeën bedacht door de diverse deskundigen, waard om eens nader te bekijken.

Tot besluit was er in het gemeentehuis nog een bijeenkomst met de pers waarbij ook de raadsleden en kamerleden nader contact legden. Er zullen door de kamerfracties van de betrokken partijen gezamenlijk vragen gesteld gaan worden aan de minister over de voortgang. Hopelijk gaat dit ook leiden tot resultaat voor de inwoners van Lansingerland.

Reacties op 'Kamerleden bezoeken Lansingerland voor HSL'