ChristenUnie op 1 in energiebarometer Greenpeace

greenpeacewoensdag 01 november 2006 08:21

Greenpeace lanceert haar barometer met de energieplannen van de politieke partijen. ChristenUnie blijkt met stip op 1 te staan.

Bij het samenstellen van de barometer heeft Greenpeace de plannen van de partijen om het klimaat te beschermen onder de loep genomen. Daaruit kwam naar voren dat ChristenUnie, GroenLinks, PvdA en SP elkaar niet veel ontlopen. Allevier hebben ze ambitieuze plannen om een doorbraak voor schone energie te realiseren. De ChristenUnie gaat daarin het verst en wil een reductie van het belangrijkste broeikasgas CO2 van 40% tot 60% in 2030. Verder zijn de vier partijen zijn tegen kernenergie. De ChristenUnie is echter de enige die geen geld wil steken in vervuilende tussenoplossingen zoals kolencentrales.

CDA en VVD komen het slechts uit de bus: concrete plannen voor schone energie zijn in hun programma's ver te zoeken en zij zijn vóór nieuwe kerncentrales. Ook zeggen ze geen nee tegen vieze kolencentrales. Kortom: het klimaatprobleem is bij het CDA en de VVD niet in veilige handen.

André Rouvoet, vandaag Greenpeace-actievoerder, is blij met zijn eerste plek. 'De kabinetten Balkenende hebben de duurzame energiesubsidies om zeep geholpen. De ChristenUnie wil het anders doen. We willen zorgen dat Nederland slimmer omgaat met energie en dat stabiel en ambitieus beleid gevoerd wordt voor een duurzame energietoekomst.'

Rouvoet en Greenpeace roepen de andere lijsttrekkers op in de verkiezingscampagne meer over onze energietoekomst te spreken.

Reacties op 'ChristenUnie op 1 in energiebarometer Greenpeace'